< Powrót
Odpowiedzialność księgowego za popełnione błędy
Obowiązkiem każdego biura rachunkowego jest prowadzenie ksiąg swoich klientów w sposób rzetelny, bezbłędny, sprawdzalny i na ich podstawie sporządzanie w imieniu klientów deklaracji i zeznań podatkowych, ubezpieczeniowych czy kadrowych.
Kto jednak ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowości finansowe czy podatkowe - klient biura rachunkowego czy biuro rachunkowe?
Zakres odpowiedzialności będzie inny w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych (tzw. pełna księgowość) i inny przy prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów czy ryczałtu ewidencjonowanego.
Pełna księgowość dotyczy spółek handlowych i tu odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych ponosi kierownik, tj. zarząd (czy członkowie zarządu). Może on natomiast powierzyć te zadanie księgowemu – zatrudnionemu na etacie, w ramach umowy cywilnej czy posiadającemu własne biuro rachunkowe.
Za powierzeniem zadania nie idzie natomiast scedowanie odpowiedzialności za prowadzenie ksiąg. Zgodnie z art. 69 ust. 1 ustawy o rachunkowości to kierownik jednostki (np. członkowie zarządu w spółce z o. o.) składa roczne sprawozdania finansowe i inne niezbędne dokumenty, czyli w skrócie odpowiada za realizację zadań z zakresu rachunkowości.
Natomiast zapis w umowie o pracę na stanowisko księgowego - prowadzenia ksiąg rachunkowych jako jego obowiązku - popełnienie błędu z winy księgowego pozwala pociągnąć go do odpowiedzialności karnoskarbowej, a to oznacza możliwość nałożenia np. grzywny za wykroczenie skarbowe za wadliwe lub nierzetelne prowadzenie księgi lub też brak jej prowadzenia (art. 77 ustawy o rachunkowości).
Na takiej samej zasadzie za wykroczenie skarbowe może odpowiedzieć księgowy-przedsiębiorca, który podpisał ze swoimi klientami umowy cywilnoprawne o prowadzenie ksiąg rachunkowych - art. 9 § 3 Kodeksu karnego skarbowego:
„(...) Za przestępstwa skarbowe bądź wykroczenia skarbowe odpowiada jak sprawca ten, kto na podstawie przepisu prawa, decyzji właściwego organu, umowy lub faktycznego wykonywania zajmuje się sprawami gospodarczymi, w szczególności finansowymi, osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną (...)”
Równocześnie obok przepisów karnych skarbowych w przypadku księgowych-przedsiębiorców pojawią się też przepisy prawa cywilnego. Księgowi z własną firmą wykonujący działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, mają obowiązek wykupienia polisy ubezpieczeniowej OC, która chroni ich przed szkodami wyrządzonymi w związku z prowadzoną działalnością.
Bez polisy mogą za to działać przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoim klientom wyłącznie księgę przychodów i rozchodów, czyli zajmujących się głównie PIT-em. Ubezpieczenie nie obejmuje bowiem prowadzenia w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych (wraz z udzielaniem klientom porad), a także sporządzanie w ich imieniu zeznań i deklaracji podatkowych.